Šéf ruské kosmické agentury Roskosmos Dmitrij Olegovič Rogozin po útoku na Ukrajinu vyhrožuje Západu pomocí chaotických tweetů

čtená aktualitaHrozí nejrůznějšími sankcemi a děsivými dopady na kosmický výzkum, pokud nebudeme držet hubu a krok. Podívejme se, co Roskosmos může a zmůže doopravdy.

Místo raketou létejte na koštěti

Roskosmos zastavil vývoz raketových motorů. Rusko-ukrajinské raketové motory jsou skutečně velmi dobré a řada startů amerických raket proběhla s nimi. Tento faktický monopol narušily nosné rakety společnosti Space X s vlastními motory. Ostatní zákazníci mají buď dovezených motorů dostatek nebo alespoň dostatečnou zásobu na dobu, než problém vyřeší. Takže Rusové docela jistě na košťatech létat nemusí, protože motorů, které už nejspíš nikdo nekoupí, budou mít dost. Ruský raketový motor RD-180 vidíme nahoře na obrázku, foto Igel B TyMaHe, CC0, via Wikimedia Commons.

Južmaš a Južnoje

Vybavení prvního stupně rakety včetně nádrží od ukrajinských společnosti Južmaš a Južnoje využívá americká raketa Cygnus. Obě společnosti najdeme ve městě Dnipro (Дніпро). Výrobní prostory Južmaše a konstrukční kancelář Južnovo byly údajně vážně poškozeny a možná i zničeny v bojích.

Shodíme vám Mezinárodní kosmickou stanici na hlavu!

Nuže, neshodíte, alespoň většinu ne. Ruská část ISS slouží především k udržování ISS na oběžné dráze pomocí svých motorů a vždy připojené minimálně jedné ruské kosmické lodi Progress. V případě rozdělení ISS by úpravu dráhy mezinárodní části zvládly motory připojených nákladních lodí Cygnus společnosti Northrop Grumman a Dragon společnosti SpaceX. ISS by tak přišla o možnost výrazné korekce dráhy, ale rozhodně by nepřešla na sestupnou trajektorii. Ruský segment ISS by v případě rozpojení zůstal prakticky bez energie, protože naprostá většina solárních panelů je na mezinárodní části. Vývoj, doprava, instalace a zprovoznění případných nových výkonných solárních panelů je pro Roskosmos činnost technicky velmi náročná. V potřebném omezeném čase je nejspíše nezvládnutelná. Co Roskosmos může a zmůže doopravdy, když bude mít problémy s přesnou stabilizaci své části stanice? Potřebné silové gyroskopy jsou na mezinárodním segmentu ISS.

Co Roskomos může a zmůže doopravdy je zastavení mise ExoMars 2022

Jde o dlouhodobě připravovanou vědeckou misi na Mars. Průzkumné vozítko Rosalind vyvíjí a má dodat EAS. Přistávací modul Kazačok je dílem Roskosmosu. Zhruba pětina jeho vybavení jako avionika, navigační systémy či přistávací radar jsou evropského původu. Oboje měla vynést ruská raketa Proton dne 20. 9. 2022 z kazašského kosmodromu Bajkonur. Kazačok bez Rosalindy a naopak nemají smysl. Budoucnost je hodně nejasná a ESA vzhledem k současné situaci pokládá start za velmi nepravděpodobný. Řešení by možná představoval i odklad startu do dalšího přeletového okna k Marsu za 26 měsíců.

Podrobnější rozbor najdeme v tiskovém prohlášení České astronomické společnosti a Astronomického ústavu AV ČR, v.v.i. z 27. února 2022.